Parteneriat Public Privat
Legislație
- OUG -39/2011
- L 178/2010
- OUG 86/2011
Surse financiare:
Există urmatoarele
tipuri de obiective:
- Obiective nefinalizate (inainte de '89) aflate in conservare
- Obiective noi: la nivel national si prin ministere
- Obiective regionale si locale
Legea PPP - Caracteristici
- Coordonare
- Indrumare
- Monitorizare parteneri publici si private- se va implementa dupa apariritia si implementarea primelor contracte PPP
Praguri valorice a contractelor PPP (denumite PRG = praguri):
- Pentru bunuri si servicii: 125.000 euro (in lei )
- Pentru lucrari: 4.845.000 euro
Proceduri de selectie a INVESTITORULUI PRIVAT (IP):
-Exista 2 proceduri: deschisa (01) si de dialog competitive (02)
01- pentru valori SUBpraguri: raspunsul max 29 zile si 52 de zile pentru SUPRApraguri
02- pentru valori SUBpraguri: raspunsul max 29 zile si 37 de zile pentru SUPRApraguri
NOTA:
- Contractele PPP se inscriu pe SEAP Obligatoriu sub PRAG
- Contractele PPP se inscriu in Jurnalul Oficial European (=JOUE) Obligatoriu peste PRAG
Finanțarea
- NU ESTE ACHIZITIE PUBLICA (ADICA CU BANI DE LA BUGETUL STATULUI)
- ACCEPTA doar FINANTARE PRIVATA!
Scop PPP
-REALIZAREA de OBIECTIVE PUBLICE (spitale, scoli, teatre, hidrocentrale, aeroporturi, etc), dupa termenul agreat (20-30 de ani) care se preda in patrimoniul public.
Durata PPP
AUTORITATEA PUBLICA (acronim AP), poate contracta pentru un termen 5-30 ani!
Schema standard a PPP
Intre IP si AP se constituie o Companie de Proiect (CP), in care AP poate detine max 49,99 %, altfel se incalca executia bugetara, si 50,01 % IP.
Regula practica : 40/60 % (AP/IP)
AP - Autoritate Publica
CP - Compania de Proiect
IP - Investitor Privat
Riscuri
PPP FUNCTIONEAZA IN CONTEXTUL A TREI TIPURI DE RISCURI:
Consideratii generale:
- riscul ASUMAT de AP, este cf legii, mai mic decit a partenerului IP
- CP se supune Legii31 /1990, cu modificari legislative successive;
- managementul se recomanda a fi asigurat de Ip, si nu de AP. Conform principiului:“Finantarea unui proiect e facuta mai bine de catre Privat decit de Stat”!
Transparența
Pentru AP NU EXISTA OBLIGATIE de publicare in SEAP SI JOUE Funcție de pragurile atinse. PPP -Risc mai mic ca si forma de contract (la cicluri electorale este protejat de schimbari politice).
PASI practici: (ai Unitatii Centrale PPP = sub comanda Guvernului) se aplica diferentiat pentru fiecare proiect in parte.