Skip Navigation Links > Acasă > Parteneriat Public Privat

Parteneriat Public Privat

Etape Standard Parteneriat Public Privat

Legislație

  • OUG -39/2011
  • L 178/2010
  • OUG 86/2011

Surse financiare:

  • Fonduri
  • Guverne
  • Private
Există urmatoarele tipuri de obiective:
  • Obiective nefinalizate (inainte de '89) aflate in conservare
  • Obiective noi: la nivel national si prin ministere
  • Obiective regionale si locale

Legea PPP - Caracteristici

  • Coordonare
  • Indrumare
  • Monitorizare parteneri publici si private- se va implementa dupa apariritia si implementarea primelor contracte PPP

Praguri valorice a contractelor PPP (denumite PRG = praguri):

  • Pentru bunuri si servicii: 125.000 euro (in lei )
  • Pentru lucrari: 4.845.000 euro

Proceduri de selectie a INVESTITORULUI PRIVAT (IP):

-Exista 2 proceduri: deschisa (01) si de dialog competitive (02)

01- pentru valori SUBpraguri: raspunsul max 29 zile si 52 de zile pentru SUPRApraguri

02- pentru valori SUBpraguri: raspunsul max 29 zile si 37 de zile pentru SUPRApraguri

NOTA:

- Contractele PPP se inscriu pe SEAP Obligatoriu sub PRAG

- Contractele PPP se inscriu in Jurnalul Oficial European (=JOUE) Obligatoriu peste PRAG

Finanțarea

  • NU ESTE ACHIZITIE PUBLICA (ADICA CU BANI DE LA BUGETUL STATULUI)
  • ACCEPTA doar FINANTARE PRIVATA!

Scop PPP

-REALIZAREA de OBIECTIVE PUBLICE (spitale, scoli, teatre, hidrocentrale, aeroporturi, etc), dupa termenul agreat (20-30 de ani) care se preda in patrimoniul public.

Durata PPP

AUTORITATEA PUBLICA (acronim AP), poate contracta pentru un termen 5-30 ani!

Schema standard a PPP

Intre IP si AP se constituie o Companie de Proiect (CP), in care AP poate detine max 49,99 %, altfel se incalca executia bugetara, si 50,01 % IP.

Regula practica : 40/60 % (AP/IP)

AP - Autoritate Publica
CP - Compania de Proiect
IP - Investitor Privat

Riscuri

PPP FUNCTIONEAZA IN CONTEXTUL A TREI TIPURI DE RISCURI:

Consideratii generale:

  • riscul ASUMAT de AP, este cf legii, mai mic decit a partenerului IP
  • CP se supune Legii31 /1990, cu modificari legislative successive;
  • managementul se recomanda a fi asigurat de Ip, si nu de AP. Conform principiului:“Finantarea unui proiect e facuta mai bine de catre Privat decit de Stat”!

Transparența

Pentru AP NU EXISTA OBLIGATIE de publicare in SEAP SI JOUE Funcție de pragurile atinse. PPP -Risc mai mic ca si forma de contract (la cicluri electorale este protejat de schimbari politice).

PASI practici: (ai Unitatii Centrale PPP = sub comanda Guvernului) se aplica diferentiat pentru fiecare proiect in parte.